Les thèmes musicaux de l'Assomption — Ressources liturgiques - Association Sacrosanctum Concilium

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Les thèmes musicaux de l'Assomption

Les compositeurs n'ont pas attendu la proclamation du dogme de l'Assomption de Marie en 1950 pour écrire pour ce qui était déjà une fête populaire. Ils se sont inspirés des thèmes scripturaires qui en traduisent la théologie. Les partitions présentées ici en donnent un petit aperçu.

Assumpta est Maria


Assumpta est Maria in caelum,
gaudet exercitus angelorum.

Assumpta est Maria Graduale Romanum

Assumpta est Maria Graduale Romanum

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1994) Assumpta est Maria

Assumpta est Maria (Giovanni Pierluigi da Palestrina) The Tallis Scholars (Peter Phillips)

Nicolas Formé (1567-1638) Assumpta est Maria

Assumpta est Maria (Nicolas Formé) Le voeu de Louis XIII Les Pages & les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles · Les Symphonistes · (Olivier Schneebeli)

Igor Stravinsky (1882-1971) Tres Cantiones sacres (1957 -1959) pour six voix, d'après Carlo Gesualdo Assumpta est Maria

Tres Cantiones sacrae Assumpta est Maria (Igor Stravinsky) Netherlands Chamber Choir (Reinbert de Leeuw)

Congaudent angelorum


Congaudent angelorum chori
gloriosae virgini.
Quae sine virili
commixtione genuit.
Filium qui suo mundum
cruore medicat.

Nam ipsa laetatur
quod caeli iam conspicatur principem.
In terris cui quondam sugendas
virgo mamillas praebuit.
Quam celebris angelis
Maria Iesu mater creditur.
Qui filii illius debitos
se cognoscunt famulos

Qua gloria in caelis
ista virgo colitur
quae Domino caeli
praebuit hospitium
sui sanctissimi corporis.

Quam splendida polo
stella maris rutilat
quae omnium lumen
astrorum et hominum
atque spirituum genuit.

Te caeli regina haec
plebecula piis concelebrant mentibus.
Te cantu melodo super aethera una
cum angelis elevat.

Te libri virgo concinunt
prophetarum chorus iubilat
sacerdotum apostoli Christique
martyres praedicant.
Te plebis sexus sequitur
utriusque vitam diligens
virginalem caelicolas
in castimonia emulans.

Ecclesia ergo cuncta te cordibus
teque carminibus venerans.
Tibi suam manifestat
devotionem peccatu
te supplici implorans Maria.

Ut sibi auxilium
circa Christum dominum
esse digneris per aevum.

Notker le Bègue (c. 840-912) Congaudent angelorum

Congaudent angelorum (Notker le Bègue) Sequenzen, Tropen & Gregorianischer Choral aud dem Kloster St. Gallen

Exalta est sancta Dei genitrix


Exaltata est
sancta Dei Genitrix
super choros Angelorum
ad cælestia regna.

Virgo prudentissima
quo progrederis
quasi aurora
valde rutilans ?

Filia Sion
tota formosa
et suavis es :
pulchra ut luna,
electa ut sol.

Cristobal de Morales (1500-1553) Exalta est sancta Dei genitrix

Exalta est (Cristobal de Morales) Bremen Weser-Renaissance (Manfred Cordes)

Francisco Guerrero (1528-1599) Exalta est

Exalta est (Francisco Guerrero) Taller Ziryab Sevilla

Gaudeamus omnes


Gaudeamus omnes in Domino diem festum celebrantes
in honorem beatae Mariae Virginis,
de cujus Assumptione gaudent Angeli
et collaudant Archangeli Filium Dei.

Eructavit cor meum verbum bonum; dico ego opera mea Regi.
Gloria Patri…

Heirich Isaac (1450-1517) Gaudeamus omnes (pour l'Assomption)

Gaudeamus omnes (pour l'Assomption) (Heinrich Isaac) Ensemble Gilles Binchois

Hodie Maria Virgo

Hodie Maria Virgo caelos ascendit,
gaudete quia cum Christo regnat in aeternum.


Francesc Valls (1665-1747) Hodie Maria Virgo

Hodie Maria Virgo (Francesc Valls) Cor de Cambra Francesc Valls (David Malet)

Paradisi porta

Paradisi porta per Evam cunctis clausa est,
et per Mariam Virginem iterum patefacta est

Thomas Damett (c.1389-1436) Salve porta paradisi

Salve porta paradisi (Thomas Damett)  Pro Cantione Antiqua Kevin Smith, countertenor ; James Griffett, tenor ; Ian Partridge, tenor (Bruno Turner )

André Gouzes Tu as ouvert la porte du paradis qu'Éve avait fermée

Tu as ouvert la porte du paradis (André Gouzes) Office des Vigiles de l'Assomption Groupe vocal Arpège

 

Quae ista

Quae est ista quae ascendit
sicut aurora consurgens,
pulchra ut luna,
electa ut sol,
terribilis ut castrorum acies ordinata ?

Quelle est celle-ci qui s’élève,
comme l’aurore à son lever,
belle comme la lune,
exquise comme le soleil,
terrible comme une armée rangée en bataille ?

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1994) Quae est ista quae ascendit

Quae est ista quae ascendit (Giovanni Pierluigi da Palestrina) Palestrina Ensemble Munich (Venance Schubert)

Vidi speciosam

 

Vidi speciosam sicut columbam,
ascendentem desuper rivos aquarum :
cuius inaestimabilis odor
erat nimis in vestimentis eius
et sicut dies verni circumdabant eam flores rosarum
et lilia convallium.

Quae est ila quae processit
quasi aurora consurgens,
pulchra ut luna, electa ut sol,
terribilis ut castrorum acies ordinata?
Alleluia

Je l’ai vue, belle comme une colombe,
monter par-dessus le cours des eaux ;
et son parfum était inestimable, ô combien, sur ses vêtements ;
et comme un jour de printemps l’entouraient des floraisons de roses
et les lis des vallées.

Pierre de Machicourt (1510-1564) Vidi speciosam

Vidi speciosam (Pierre de Machicourt) Capella Sancti Michaels & Currende Consort (Erik van Nevel)

Vittoria Aleotti (1575-1620) Vidi speciosam

Vidi speciosam (Vittoria Aleotti ) The Marian Consort

André Gouzes Lève-toi, ma bien-aimée Office des Vigiles de l'Assomption

Lève-toi ma bien-aimée (André Gouzes) Office des Vigiles de l'Assomption Groupe Vocal Arpège

  • Sacrosanctum Concilium 123

    Extrait de la Constitution Sacrosanctum Concilium

    Les styles artistiques.

    SC 123.L'Église n'a jamais considéré aucun style particulier comme lui appartenant en propre, mais, selon le caractère et les conditions des peuples, et selon les nécessités des divers rites, elle a admis les genres de chaque époque, produisant au cours des siècles un trésor artistique qu'il faut conserver avec tout le soin possible. Que l'art de notre époque ait, lui aussi, dans l'Église, liberté de s'exercer, pourvu qu'il serve les édifices et les rites sacrés avec le respect et l'honneur qui leur sont dus ; [...]